Zabytkowa wiata na przystanku "Pogodno" w Szczecinie

Zabytkowa wiata na przystanku "Pogodno" w Szczecinie

Na szczecińskim przystanku kolejowym „Pogodno” rusza unikalna operacja przeniesienia zabytkowej wiaty stacyjnej. Czeka ją nie tylko przesunięcie o kilka metrów na południe za pomocą stalowych szyn, ale także podniesienie. Te działania mają na celu ułatwienie dojazdu na stadion kibicom Pogoni Szczecin. Jest to kolejny etap prac przy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Przenosiny wiaty to skomplikowane zadanie. Zanim obiekt zostanie przestawiony, ekipy remontowe zamontują na nim stalowe szyny wzmacniające. Nic nie może zaszkodzić tej konstrukcji, gdyż jest ona zarejestrowana jako zabytek i reprezentuje powojenną architekturę kolejową w stylu modernistycznym. Nad jej ochroną czuwa konserwator zabytków.

Wyróżniająca się wiata na stacji „Pogodno” powstała w 1973 roku, a zaprojektowała ją Danuta Lisiecka. Składa się ona z żelbetowych kielichów, które tworzą charakterystyczne, modernistyczne zadaszenie. W pierwotnych planach kompleksowej przebudowy przystanku osobowego Szczecin Pogodno, wiata była przeznaczona do rozbiórki. Jednak w grudniu 2018 roku Wojewódzki Konserwator Ochrony Zabytków w Szczecinie wszczął postępowanie administracyjne, które miało na celu wpisanie wiaty do rejestru zabytków. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców Szczecina, operacja zakończyła się sukcesem. Obecnie wiata uniknęła zniszczenia i po przesunięciu zostanie odremontowana.

Remont obejmie nie tylko wiatę, ale także cały peron „wyspowy”. Po modernizacji peron będzie dwukrawędziowy i o odpowiedniej wysokości, co ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów. Ponadto pasażerowie będą mogli korzystać z odnowionej wiaty i nowych ławek, które zapewnią komfort podczas oczekiwania na pociąg – mówi Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Przewidziane jest również zamontowanie energooszczędnego oświetlenia, tablic informacyjnych i gablot z rozkładami jazdy. Udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą dodatkowo zapewnione przez windy i ścieżki naprowadzające.