Port Szczecin inwestuje w infrastrukturę: budowa multimodalnego węzła przeładunkowego na horyzoncie
W nadmorskim porcie Szczecin, jednym z kluczowych punktów transportowych w Polsce, ma powstać nowy, multimodalny węzeł przeładunkowy. Planowany projekt obejmuje budowę stacji kolejowej służącej do przeładunku oraz gruntowną modernizację istniejącej rampy ro-ro przylegającej do nabrzeża. Całość przedsięwzięcia została oszacowana na 8,7 mln euro, z czego znacząca część, czyli 4,3 mln euro, zostanie pokryta z funduszy unijnych.
Prace budowlane mają ruszyć za kilka lat, konkretnie w czerwcu 2024 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na listopad 2026 roku. W ten sposób, w ciągu niespełna dwóch i pół roku Port Szczecin zyska nowoczesną infrastrukturę przeładunkową.
Kolejowa stacja przeładunkowa zostanie zlokalizowana na terenie o powierzchni 11 tys. m2 z nośnością aż 100 kN/m2. Projekt zakłada umiejscowienie obiektu na skrzyżowaniu z czterotorową bocznicą kolejową posiadającą instalacje elektryczne. Dzięki temu, możliwa będzie obsługa nawet dwóch pociągów o długości 750 m każdy – i to jednocześnie.
W ramach modernizacji rampy ro-ro, jej szerokość zostanie zwiększona z 25 do 32 metrów. Płyta nabrzeża będzie poddana renowacji, a także powiększy się dostęp do samej rampy. Zmiana ta pozwoli na swobodne wejścia i wyjścia z tego miejsca. Dodatkowo system cumowniczy zostanie przeniesiony w inną lokalizację. Dzięki tym zmianom, ruchliwość dużych statków typu ro-ro (o szerokości do 34 m, długości 240 m i zanurzeniu 11 m) będzie znacznie usprawniona.