Podsumowanie 2022 w Porcie Morskim w Szczecinie

Podsumowanie 2022 w Porcie Morskim w Szczecinie

Sprawdzamy, jak miniony rok podsumowały władze Portu Morskiego w Szczecinie. Czy był to przełomowy rok?

Ukończony parking przeładunkowy

arząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zakończył inwestycję w nowy parking dla samochodów ciężarowych przy Terminalu Promowym w Świnoujściu. Inwestycja kosztowała ponad 30 mln złotych i została zrealizowana przez firmę PRO-TRA BUILDING z Wrocławia. Parking składa się z 278 miejsc postojowych i został dofinansowany ze środków UE z funduszy CEF „Łącząc Europę”.

Pomoc dla Ukrainy i inne aktywności

ZMPSiŚ również zorganizował zbiórkę darów rzeczowych dla uchodźców z Ukrainy oraz zrezygnował z pobierania opłat portowych od Ukraińców płynących promami do Skandynawii, ich samochodów oraz pomocy humanitarnej dla Ukrainy. Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Środowiska odwiedzili porty w Szczecinie i Świnoujściu podczas dwudniowej wizyty studyjnej. W dniach 29-30 czerwca w Szczecinie odbył się 9. Międzynarodowy Kongres Morski.

Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych powstanie w Świnoujściu

W Świnoujściu ma powstać terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, który będzie jednym z najnowocześniejszych na świecie. Inwestycję będzie uzupełniać fabryka turbin, którą Vestas wybuduje w Szczecinie. Terminal zbudowano na 20 hektarach dawnej stoczni remontowej, którą ZMPSiŚ SA kupił w grudniu 2021 roku. Podpisanie umowy między ZMPSiŚ SA a PKN Orlen odbyło się na terenie szczecińskiego portu.

Nowy Statek przeciwpożarowy i rekord w przeładunkach

w 2022 roku odnotowano rekordowe przeładunki – ponad 36,7 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o blisko 11% w porównaniu z 2021 rokiem. Wśród przeładowanych ładunków znalazły się węgiel, rudy, paliwa i gaz LNG. W flocie statków pożarniczych dbających o bezpieczeństwo portów znalazł się nowy statek pożarniczy „Strażak-28”, zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W portach działają także operatorzy, którzy podpisali umowę z PKN Orlen na budowę pierwszego w Polsce terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w porcie w Świnoujściu, a także fabryki turbin w Szczecinie.