Pierwsza inwestycja typu dzierżawa w Morskich Portach Szczecin-Świnoujście z konsorcjum polskim
W ostatni wtorek doszło do podpisania umowy dzierżawy pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin-Świnoujście a konsorcjum polskim. To pierwszy taki przypadek inwestycyjny w historii portu. Zgodnie z planem, realizacja omawianego projektu powinna dobiec końca w 2028 roku. Jak podkreślił prezes Polskiego Cementu, Bartłomiej Kmiotek, przygotowanie do realizacji projektów potrwa około 1,5 roku, a sama budowa będzie trwała identyczną liczbę miesięcy. Według przedstawionych planów, w pierwszej fazie produkcji przewiduje się wytworzenie od 1,6 mln do 2,5 mln ton cementu rocznie. Istnieje ambicja, aby Szczecin stał się centrum cementowym.
Dzierżawcy zaplanowali na nabrzeżu zarówno przeładunek importowanego klinkieru, jak i eksport cementu. Oczekuje się, że około 80% importowanego klinkieru będzie pochodziło z Afryki i Azji. Natomiast cement ma trafić głównie na rynki Niemiec, Skandynawii i Wielkiej Brytanii, ale rozważany jest również eksport na Ukrainę – wyjaśnił prezes. Jednym z unikalnych aspektów projektu jest fakt, że na dzierżawionym terenie o powierzchni dziesięciu hektarów zostanie utworzona zarówno baza przeładunkowa, jak i nowoczesna cementownia.
Jak podkreślił Jarosław Siergiej, prezes ZMPSŚ, podpisano umowę wstępną, która musi jeszcze uzyskać akceptację Ministra Infrastruktury. Teren objęty umową dzierżawy znajduje się blisko Nabrzeża Norweskiego i będzie użytkowany przez konsorcjum trzech firm: Speed z Gdyni, Tridente z Gdyni oraz Polski Cement z Gdańska. W ramach umowy przewidziano trzydziestoletni okres dzierżawy.