Od 2024 roku Szczecińska komunikacja miejska będzie zasilana energią pozyskaną z odpadów
Począwszy od stycznia 2024 roku, komunikacja miejska w Szczecinie będzie czerpała energię z odpadów. Ten ekologiczny i zrównoważony sposób zasilania nie obejmie jedynie tramwajów, ale również autobusów elektrycznych. Takie informacje podał Urząd Miasta Szczecin, dodając, że prąd wygenerowany przez EcoGenerator trafi nie tylko do tramwajów, ale także do floty Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”.
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie, znany jako EcoGenerator, jest producentem energii elektrycznej wykorzystywanej już obecnie w różnych częściach miasta. Dzięki niemu funkcjonują latarnie uliczne, sygnalizacje świetlne (na podstawie umowy z Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego) oraz Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny. Ta tendencja ma kontynuować się również w przyszłym roku, a do grona odbiorców dojdą tramwaje (umowa ze spółką Tramwaje Szczecińskie została podpisana w sierpniu tego roku) oraz autobusy, którymi zawarto umowę na początku listopada.
Plan zakupu energii elektrycznej dla potrzeb Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” Sp. z o.o. obejmuje rok 2024, a energia ta będzie pobierana w trzech punktach: stacja ładowania autobusów przy ul. Kołłątaja, Owocowej oraz przy ul. Kolumba. Tam właśnie są ładowane autobusy obsługujące linie nr 75, 87 i 51.
Przewiduje się, że roczne zużycie energii elektrycznej wyniesie 1 tys. 200 MWh, a jej całościowa wartość netto osiągnie 537 tys. 780,00 zł. Szacunki SPAK sugerują, że dzięki korzystaniu z prądu generowanego przez ZUO oszczędności mogą sięgnąć nawet 200,00 zł za każde wykorzystane 1 MWh.