Zmiana terminu zakończenia modernizacji linii kolejowej Berlin-Szczecin: inwestycja wydłuża się o rok
Początkowo Koleje Niemieckie deklarowały, że zakończą remont linii kolejowej prowadzącej od Berlina do polskiej granicy blisko Szczecina o 12 miesięcy szybciej. Teraz jednak, okazuje się, że plany uległy zmianie i czas trwania inwestycji został wydłużony o rok, wracając tym samym do pierwotnych założeń.
Prace renowacyjne na trasie kolejowej od Angermünde do granicy z Polską rozpoczęły się jesienią 2021 roku. To projekt warty pół miliarda euro, którego celem jest dodanie drugiego toru oraz sieci trakcyjnej, a także zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h. Dzięki temu, czas podróży między Szczecinem a Berlinem skróci się o 20 minut. Możliwe jest dodatkowe skrócenie czasu podróży, jeśli polska strona przystąpi do inwestycji na krótkim odcinku od granicy do Szczecina – co zostało już zapowiedziane. Planowana jest również nowa siatka połączeń transgranicznych, łącznie z trasą na lotnisko BER oraz kursy pociągów Berlin – Świnoujście.
Niemniej jednak, optymistyczne plany dotyczące szybkiego zakończenia inwestycji przez Niemców (w grudniu 2025 roku) okazały się niewypałem. Teraz przewiduje się ukończenie prac na grudzień 2026 roku. Wówczas gotowy będzie także nowy, dwusystemowy tabor do obsługi linii. Nieoficjalnie mówi się o możliwości kolejnych opóźnień, ponieważ dla DB modernizacja ta ma jedynie średni priorytet w porównaniu do innych dużych projektów.
– Aktualnie trwają działania mające na celu zatwierdzenie projektu drugiego odcinka linii kolei o długości około 30 km, ciągnącego się od Passow do granicy niemiecko-polskiej. Z najnowszych informacji wynika, że inwestor, DB Netz, planuje zakończyć modernizację linii kolejowej w ostatnim kwartale 2026 roku – poinformowali urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Regionalnego Brandenburgii. Jak wyglądają prace po stronie polskiej?