Rewolucja rowerowa w południowym Zachodniopomorskim
Nowoczesna infrastruktura rowerowa i piesza coraz wyraźniej zmienia południową część województwa zachodniopomorskiego. Dzięki znacznej pomocy finansowej z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg trwa realizacja szeregu inwestycji, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz ułatwić codzienne przemieszczanie się mieszkańców i turystów.
Największe inwestycje w powiatach regionu
Zakres przedsięwzięcia obejmuje powiaty gryfiński, stargardzki, policki i choszczeński. Łączna wartość projektu przekracza 24 miliony złotych, z czego niemal połowa tej kwoty to środki zewnętrzne. Budowane obecnie ścieżki pieszo-rowerowe powstają niezależnie od funkcjonującej już Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, która realizowana jest przy wsparciu funduszy unijnych.
Rozbudowa tras na kluczowych odcinkach
W dziesięciu lokalizacjach regionu przewidziano budowę nowych tras, a prace już ruszyły m.in. w Pilchowie przy ul. Szczecińskiej, Chojnie na ul. Odrzańskiej, na odcinku Kołbacz-Bielkowo, Cedynia-Radostów-Golice oraz Bierzwnik-Jaglisko. Głównym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Zaawansowanie robót i terminy ukończenia
W Chojnie powstaje nowy ciąg pieszo-rowerowy o długości 3,5 km wzdłuż ul. Odrzańskiej. Zakończenie tej inwestycji, wartej niemal 2 mln zł, planowane jest przed rozpoczęciem przyszłorocznych wakacji. Podobny, 3,5-kilometrowy odcinek jest realizowany na trasie DW125 pomiędzy Cedynią a Golicami, gdzie prace mają się zakończyć w listopadzie bieżącego roku. Koszt tej inwestycji wynosi niespełna 4 mln zł.
Warto zaznaczyć, że na trasie DW160 pomiędzy Bierzwnikiem a Jagliskiem, budowana jest droga pieszo-rowerowa o długości 2,1 km. Koszt tego przedsięwzięcia to 3,5 mln zł, a jego finał przewidziano jeszcze w tym roku. Podobnie jak inne realizacje, trasa ta ma wpływać zarówno na bezpieczeństwo lokalnej społeczności, jak i uatrakcyjniać region dla odwiedzających.
Łączenie lokalnych atrakcji i kontynuacja rozbudowy
Kolejny ważny fragment stanowi 3,3-kilometrowa droga asfaltowa pomiędzy Kołbaczem a Bielkowem. Powstająca inwestycja nie tylko usprawnia komunikację, ale także łączy znane miejsca wypoczynku i dziedzictwa regionu – od kąpieliska w Morzyczynie po zabytkowy zespół klasztorny w Kołbaczu. Budżet tego odcinka to ponad 4,4 mln zł, a zakończenie robót przewidziano na maj przyszłego roku.
Perspektywy na kolejne miesiące
Trwają także prace w Pilchowie, gdzie przy ulicy Szczecińskiej powstaje półkilometrowy odcinek bitumicznej ścieżki rowerowej. Koszt wykonania szacuje się na ponad milion złotych. Zgodnie z harmonogramem, w 2025 roku planowane jest uruchomienie pięciu nowych przetargów na podobne inwestycje, w tym w Kobylance, Cedyni, Moryniu i Trzeszczynie. Całość programu budowy nowych tras dla pieszych i rowerzystów powinna zostać zakończona do końca przyszłego roku, co przełoży się na znaczącą poprawę dostępności komunikacyjnej i bezpieczeństwa w regionie.
Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie
