Pociągi Pendolino przyspieszają komunikację między Szczecinem a Warszawą – plany odzyskania utraconych pasażerów
Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity, w rozmowie z PAP wyraził optymizm co do możliwości odzyskania pasażerów na trasie Szczecin-Warszawa. Według niego, to właśnie wprowadzenie do nowego rozkładu jazdy pociągów Pendolino ma pomóc w realizacji tego celu. Odnotował spadek liczby pasażerów podczas ostatnich lat, które były okresem intensywnych remontów na tej trasie. Teraz, dzięki Pendolino, przewoźnik planuje odwrócić tę sytuację.
Dutkiewicz, na pytanie dlaczego to właśnie Pendolino zostało wybrane jako środek do odzyskiwania pasażerów, wskazał na doświadczenia związane z eksploatacją tych pociągów. Dotychczas Pendolino kursowało głównie na trasach północ-południe – Kraków, Katowice, Warszawa, Gdynia. Stwierdził jednak, że pojedyncze składy Pendolino okazały się niewystarczające do obsługi rosnącej liczby pasażerów, szczególnie podczas sezonu wakacyjnego. Rzecznik PKP Intercity podkreślił, że nie jest efektywne uruchamianie podwójnych składów Pendolino.
Podkreślił również, że jednym z najważniejszych czynników wpływających na wydajność pociągów Pendolino jest ich prędkość. Wskazał, że maksymalna prędkość, jaką można osiągnąć na polskich liniach kolejowych, wynosi 200 km/h, choć same pociągi są zdolne do rozwinięcia prędkości do 250 km/h. Wraz ze wzrostem liczby lokomotyw zdolnych do osiągania tych prędkości, przewoźnik ma większą elastyczność w zarządzaniu swoim taborowym.
Dutkiewicz zaznaczył, że możemy spodziewać się coraz większej liczby pociągów poruszających się z prędkością 200 km/h. Wyraził także nadzieję na uruchamianie jednostek o dużej pojemności, nawet do 1000 pasażerów, na trasach Kraków-Katowice-Warszawa-Gdynia. Wspomniał również, że pojedynczy skład Pendolino ma zdolność przewozową do 400 pasażerów.