Trzy mosty do remontu: kluczowe inwestycje na drogach w tym roku

Trzy mosty do remontu: kluczowe inwestycje na drogach w tym roku

W nadchodzącym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w planach ma modernizację trzech ważnych obiektów inżynieryjnych na drogach. Projekt ten zostanie sfinansowany z własnych środków budżetowych ZZDW. W pierwszej kolejności prace obejmą most nad rzeką Rega, zlokalizowany w pobliżu miejscowości Strzmiele na trasie drogi wojewódzkiej nr 147.

Charakterystyka mostu na Redze

Most wzniesiony około 1938 roku, leży na styku gmin Łobez i Radowo Małe, w granicach obszaru chronionego Natura 2000 „Dorzecze Regi”. Jest to konstrukcja z dwóch przęseł, o długości niemal 28 metrów i szerokości jezdni wynoszącej 7,3 metra. Mimo że przetrwał działania wojenne, ciekawostką są wnęki w belkach nurtowych — możliwe miejsca na ładunki wybuchowe.

Zakres planowanego remontu

Prace renowacyjne obejmą przyczółki, skrzydła, filar oraz płytę mostu. Planowane jest wzniesienie nowych ścian oporowych, które będą podtrzymywać nasyp drogowy przy przyczółkach, a także nowa izolacja płyty mostu. Nowa konstrukcja nawierzchni zostanie wykonana zarówno na moście, jak i na dojazdach.

Procedura przetargowa i harmonogram prac

Aktualnie trwa proces wyboru wykonawcy spośród ośmiu firm uczestniczących w przetargu. Proponowane ceny wahają się od ponad 870 tys. zł do prawie 1,7 mln zł, podczas gdy planowany budżet wynosi 1,29 mln zł. Najniższą ofertę złożyła firma Kowal ze Szczecina. Podczas remontu ruch będzie kierowany wahadłowo po połowie jezdni, a prędkość ograniczona do 40 km/h. Prace mają zakończyć się do 16 października 2017 roku.

Most w Barnówku: Stan i wyzwania

Kolejny most do modernizacji znajduje się na drodze wojewódzkiej nr 130 w Barnówku. Zbudowany nad rzeką Myślą i wpisany w obszar Natura 2000 „Ostoja Witnicko-Dębniańska”, most powstał około 1963 roku. Jest to jednoprzęsłowa konstrukcja o długości 10,48 metra z jezdnią szerokości 6 metrów i chodnikami po obu stronach.

Problemy strukturalne i plan naprawczy

Most usytuowany nad jazem piętrzącym wodę dla stawów rybnych napotyka problemy z osuwaniem się skarpy. Choć podobne mosty cierpiały na wady konstrukcyjne, ten zachował stabilność przyczółków. Remont obejmie wzmocnienie przęsła, montaż barier ochronnych oraz naprawę innych elementów. Tymczasowe stalowe przęsło umożliwi ruch podczas robót na płycie pomostu.

Przebudowa przepustu w Rokitach

ZZDW planuje również przebudowę przepustu na Kanale Długim w Rokitach, w powiecie pyrzyckim. Istniejąca żelbetowa konstrukcja zostanie usunięta i zastąpiona rurą stalową spiralnie karbowaną. Prace będą prowadzone etapowo, aby umożliwić ruch wahadłowy połówką jezdni. Pogłębienie dna kanału jest niezbędne ze względu na jego zamulenie.

Zarząd Dróg Wojewódzkich nadzoruje 1559 obiektów inżynieryjnych, z których 215 to mosty, co podkreśla znaczenie bieżących inwestycji w infrastrukturę drogową regionu.

źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie