Szczecin-Kołobrzeg: Modernizacja kolei z elektryfikacją na czołowej linii!

Szczecin-Kołobrzeg: Modernizacja kolei z elektryfikacją na czołowej linii!

Modernizacja linii kolejowych nr 402 i 403 w województwie zachodniopomorskim nabiera rozpędu. Województwo zachodniopomorskie oraz PKP PLK zintensyfikowały działania na rzecz modernizacji kluczowych linii kolejowych nr 402 i 403, które obecnie zmagają się z problemami przepustowości. Głównym celem jest poprawa jakości połączeń na trasie Kołobrzeg-Szczecin, co ma być osiągnięte poprzez odbudowę mijanek oraz częściową elektryfikację.

Rosnąca potrzeba inwestycji kolejowych

W obliczu ponad dwugodzinnego czasu podróży na trasie Kołobrzeg-Szczecin, zdecydowanie dłuższego niż 90 minut jazdy samochodem, modernizacja linii kolejowych stała się priorytetem. Obecna infrastruktura, w tym jednotorowe, niezelektryfikowane odcinki, uniemożliwia rozwinięcie prędkości powyżej 120 km/h. Niedostatek mijanek między Goleniowem a Kołobrzegiem dodatkowo ogranicza przepustowość.

Kluczowe rozmowy i planowane inwestycje

PKP PLK prowadzi intensywne rozmowy z urzędem marszałkowskim w sprawie inwestycji niezbędnych do realizacji tego projektu. Planowane działania obejmują budowę nowych mijanek i krótkich odcinków dwutorowych, co ma na celu poprawę przepustowości oraz efektywności połączeń, zwłaszcza w kontekście obsługi Portu Lotniczego Szczecin–Goleniów. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie bardziej efektywnych rozkładów jazdy.

Wsparcie finansowe z funduszy europejskich

Realizacja planów modernizacyjnych zależy od pozyskania odpowiednich środków finansowych. Województwo zachodniopomorskie, w obliczu zwolnienia funduszy europejskich pierwotnie przeznaczonych na zakup nowych pojazdów szynowych, rozważa ich przeznaczenie na modernizację infrastruktury kolejowej. Decyzje w tej sprawie są jeszcze podejmowane, ale samorząd wojewódzki jest zaangażowany w znalezienie rozwiązania finansowego.

Elektryfikacja jako krok ku nowoczesności

Jednym z kluczowych aspektów planowanej modernizacji jest elektryfikacja odcinków kolejowych, co znacznie zwiększy ich przyjazność dla pasażerów oraz ogólną efektywność. Proponowane prace obejmują m.in. elektryfikację odcinków Kołobrzeg-Głowaczewo oraz Osina-Goleniów, a także modernizację nawierzchni kolejowej i przebudowę układu torowego w Trzebiatowie.

Transport przez lotnisko w Goleniowie

Inwestycje przewidują również utworzenie zelektryfikowanego połączenia przez lotnisko w Goleniowie, co umożliwi kursowanie pociągów na trasach Szczecin-Świnoujście oraz Koszalin przez Kołobrzeg. Działanie to ma na celu lepszą integrację lotniska z regionalnym systemem kolejowym i zwiększenie jego roli w komunikacji regionalnej.

Realizacja projektu do 2029 roku

Jeśli województwo zdecyduje się wesprzeć projekt, jego realizacja musi zakończyć się do końca 2029 roku. Wynika to z potrzeby rozliczenia środków europejskich przeznaczonych na ten cel. Sukces tego przedsięwzięcia przyniesie znaczące korzyści zarówno mieszkańcom regionu, jak i turystom, poprawiając tym samym jakość i atrakcyjność transportu kolejowego w północno-zachodniej Polsce.