Ponad 4,3 mln euro unijnego dofinansowania na rozbudowę portu w Szczecinie
Wspólne zarządy Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu zostały obdarowane kwotą przekraczającą 4,3 mln euro. Pieniądze pochodzą z programu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF2027) i zostaną przeznaczone na konstrukcję multimodalnego węzła kolejowego do przeładunku na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.
Finansowanie z funduszy UE pokryje prawie 50% całkowitej wartości inwestycji. Całkowity koszt projektu wynosi niemal 9 mln euro, co przy obecnym kursie walut przekłada się na ponad 40 mln złotych.
Monika Woźniak-Lewandowska, reprezentująca zarząd ZMPSiŚ, wyjaśnia, że projekt obejmuje dwa główne zagadnienia. Pierwszym jest stworzenie placu do przeładunku o wysokich nośnościach, który znajdować się będzie za nabrzeżami Fińskim i Norweskim, w sąsiedztwie świeżo zbudowanego, w pełni zelektryfikowanego układu torowego na Ostrowie Grabowskim. Drugim natomiast jest przebudowa istniejącej rampy ro-ro przy nabrzeżu Spółdzielczym-Fińskim (ro-ro to rodzaj statku towarowego, pasażersko-towarowego czy barki, które zostały zaprojektowane do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów – od samochodów osobowych, poprzez ciężarówki, aż po wagony kolejowe).
Poszerzenie rampy do 30 metrów pozwoli na obsługę większych statków typu ro-ro, które mają możliwość korzystania z technicznej głębokości 12,5 m przy Kanale Dębickim. To z kolei umożliwi obsługę, w tym przeładunek wielkogabarytowych pojazdów i urządzeń wojskowych.
Nowy plac o powierzchni prawie 28 tys. metrów kwadratowych (486 m na 65 m) będzie mógł jednocześnie obsługiwać dwa składy pociągów blokowych o długości 750 m każdy. Zapewni także dostęp do infrastruktury kolejowej w tylnej części nabrzeża Norweskiego i Fińskiego.