Zwiększanie ekologiczności transportu miejskiego w Szczecinie
Zastępca prezydenta Szczecina, Michał Przepiera, podczas swojego wystąpienia w programie „Rozmowa pod krawatem”, wyraził przekonanie, że dynamicznie rozwijają się tzw. Strefy Czystego Transportu, które niedługo zaczną pojawiać się również w Szczecinie. Przekonanie to podbudowane jest faktem, że wymiana starego taboru tramwajowego na nowy staje się jednym z kluczowych warunków w procesie konkursów dotyczących dofinansowania zakupu nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Takie zmiany znacząco zwiększają szanse miasta na zdobycie dodatkowych punktów.
Michał Przepiera podkreślał, że skutkiem niedostatecznej punktacji mogłoby być niekorzystne porównanie Szczecina do innych miast oraz brak możliwości zakupienia nowych niskopodłogowych tramwajów, które cechują się dwukierunkowym ruchem. Z punktu widzenia przedstawicieli miasta, a także mieszkańców i mediów, byłoby to nieakceptowalne. Kluczowe więc jest podejmowanie działań mających na celu uzyskanie dodatkowych punktów i to właśnie Strefy Czystego Transportu mogą stanowić tę szansę.
Przepiera zastrzega jednak, że na chwilę obecną nie ma mowy o natychmiastowym wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. W kontekście tej kwestii rozmawia się tylko o uchwale intencyjnej, która wyrażałaby zamiar jej realizacji. Przygotowanie i wdrożenie takiej strefy to proces wymagający co najmniej 1,5 roku. Dodatkowo, planowana strefa uwzględniałaby różnego rodzaju wyjątki, które miałyby na celu ochronę niektórych grup mieszkańców, np. starszych osób, przed koniecznością wymiany ich starszych pojazdów na nowsze.