Szczecin w tarapatach: Oferty na nowe autobusy przekraczają budżet o miliony!

Szczecin w tarapatach: Oferty na nowe autobusy przekraczają budżet o miliony!

Szczecińska komunikacja miejska stoi przed wyzwaniem finansowym związanym z planowanym zakupem 22 autobusów z napędem mild hybrid. Obie oferty złożone w przetargu przekraczają założenia budżetowe miasta o kilka milionów złotych, co wymusza poszukiwanie dodatkowych środków na modernizację floty SPA Dąbie.

Oferty przewyższają budżet miasta

Szczecin zaplanował wydatek w wysokości 56,8 mln zł na komplet nowych pojazdów, jednak rzeczywistość okazała się droższa. Firma MAN wyceniła swoje autobusy na łączną kwotę 65,5 mln zł, podczas gdy konkurencyjna oferta Solarisa wynosi 62,3 mln zł. Różnica między planowanym budżetem a najtańszą ofertą sięga ponad 5,5 mln zł.

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie wystąpiło już do władz miasta z wnioskiem o zwiększenie środków finansowych. Ostateczna decyzja o dofinansowaniu zakupu należy do zarządu miasta.

Parametry techniczne przyszłych autobusów

Zamawiane pojazdy będą wyposażone w nowoczesny napęd mild hybrid, łączący silnik wysokoprężny z elektrycznym modułem wspomagającym o mocy minimum 14 kW. System ten pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaga silnik spalinowy w fazie rozruchu oraz przyspieszania.

Flota ma składać się z dwóch typów pojazdów: czterech 12-metrowych autobusów miejskich dla 85 pasażerów oraz 18 przegubowców o długości 18 metrów, mieszczących 140 osób. Wszystkie pojazdy będą przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich i rowerów oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.

Harmonogram realizacji zamówienia

Dostawy nowych autobusów rozpoczną się w lutym 2027 roku i potrwają do kwietnia tego samego roku. Część przegubowców może dotrzeć do Szczecina dopiero w pierwszym kwartale 2028 roku ze względu na podział zamówienia na etapy realizacji.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty miasto kieruje się przede wszystkim ceną, która ma 60-procentowy udział w ocenie. Pozostałe kryteria to okres gwarancji, oszczędność paliwa oraz liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi.