Szczecin-Goleniów w kryzysie: Lotnisko tonie w długach i stracie netto

Szczecin-Goleniów w kryzysie: Lotnisko tonie w długach i stracie netto

Analiza finansowa lotniska w Szczecinie

Port lotniczy w Szczecinie, mimo swojej strategicznej lokalizacji, zmaga się z trudnościami finansowymi. W 2024 roku jego wyniki finansowe ponownie okazały się niekorzystne, przynosząc stratę netto przekraczającą 11 milionów złotych. Jest to kontynuacja trendu z poprzednich lat, gdzie skumulowane straty na koniec 2023 roku przekroczyły 76 milionów złotych.

Wyzwania i ograniczenia

Jednym z głównych czynników wpływających na kondycję lotniska jest konkurencja ze strony Berlina. Mimo że Szczecin jest jednym z najmniejszych portów lotniczych w Polsce, w 2024 roku obsłużył 479 186 pasażerów, co daje średnią dzienną liczbę pasażerów wynoszącą 1 309. Jednakże, ograniczona oferta lotów wpłynęła na to, że miesięcznie z infrastruktury korzystało mniej niż 40 tysięcy podróżnych.

Struktura przychodów i kosztów

Pomimo wzrostu przychodów ze sprzedaży o ponad 386 tysięcy złotych w porównaniu do roku 2023, lotnisko odnotowało spadek w sprzedaży usług lotniskowych o 12,67%. W 2024 roku przychody operacyjne wyniosły 18 771 486 złotych, z czego dotacje stanowiły 1 825 000 złotych. Niestety, koszty operacyjne wzrosły o 3,24% do poziomu 26 952 678 złotych, a największe wydatki związane były z wynagrodzeniami i amortyzacją, które pochłonęły odpowiednio 12,1 i 5,2 miliona złotych.

Podsumowanie i perspektywy

Koszty przewyższające przychody spowodowały, że lotnisko zakończyło rok z większą stratą niż w poprzednim roku, wynoszącą 11 122 774 złote. Wzrost kosztów wynagrodzeń o 1,7 miliona złotych był wynikiem presji społecznej i oczekiwań. Długoterminowe perspektywy rozwoju lotniska w Goleniowie są więc nadal niepewne, a konieczność poprawy jego sytuacji finansowej staje się coraz bardziej paląca.