Spółka Tramwaje Szczecińskie i Modertrans z Poznania podpisują umowę na dostawę nowatorskich tramwajów niskopodłogowych

Spółka Tramwaje Szczecińskie i Modertrans z Poznania podpisują umowę na dostawę nowatorskich tramwajów niskopodłogowych

Dziś miało miejsce ważne wydarzenie dla komunikacji miejskiej w Szczecinie. Spółka Tramwaje Szczecińskie formalnie zawarła umowę z firmą Modertrans, mającą siedzibę w Poznaniu, na dostawę czterech innowacyjnych, dwukierunkowych tramwajów o niskiej podłodze. W umowie przewidziano również opcję dokupienia dodatkowej partii składającej się z ośmiu takich pojazdów.

Tramwaje te charakteryzować się będą jednoprzestrzennością, trójczłonowością oraz przegubowością. Będą one w pełni niskopodłogowe, co ma na celu ułatwienie korzystania z nich osobom niepełnosprawnym czy starszym. Rozmiarami również nie odbiegać będą od standardów – długość tramwaju wyniesie 31,97 metra, a jego szerokość to 2,4 metra. Wszystkie pojazdy będą klimatyzowane.

Każdy z tych nowoczesnych tramwajów będzie mógł przewozić do 240 pasażerów naraz (46 miejsc siedzących i 194 stojących). Na pokładzie pojazdu, pasażerowie będą mieli dostęp do Wi-Fi oraz gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia pokryte będą tkaniną z apreturą, która utrudni trwałe brudzenie i ułatwi czyszczenie.

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów, poza standardowymi fotokomórkami, dodatkowo zainstalowane zostaną czujniki nacisku. Te ostatnie w razie natrafienia na przeszkodę podczas zamykania drzwi, spowodują ich otwarcie. W tramwajach przewidziano również dwa miejsca dla wózków – dziecięcych lub inwalidzkich.

Każdy z pojazdów wyposażony zostanie w system monitoringu, który umożliwi obserwację i rejestrację sytuacji w całym przedziale pasażerskim, ale także miejsca pracy motorniczego oraz przestrzeni przed, za i po bokach tramwaju. Tramwaje będą napędzane przez cztery wózki napędowe – wszystkie skrętne, co ograniczy zużycie obręczy kół i szyn oraz zagwarantuje cichszą eksploatację.

Waży punkt stanowi fakt, że pojazdy te będą używały nowoczesnego energoelektronicznego napędu falownikowego z silnikami prądu zmiennego. Rozwiązanie to pozwala na ograniczenie emisji grafitu i miedzi do środowiska. Dodatkowo, w przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej, zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, na przykład ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów.