Nowoczesna hala myjni kolejowej w Szczecinie: Inwestycja w czystość i estetykę taboru PKP Intercity

Nowoczesna hala myjni kolejowej w Szczecinie: Inwestycja w czystość i estetykę taboru PKP Intercity

Hala myjąca dla pojazdów szynowych zlokalizowana na szczecińskiej bocznicy Załęskie Łęgi, która rozciąga się na długość około 200 metrów, została wyposażona w nowoczesne, samojezdne portale. Zawierają one liczne szczotki i dysze, które umieszczone są wzdłuż całej linii torowej. Ta szczecińska myjnia doskonale wypoleruje lokomotywy, wagony pasażerskie czy elektryczne zespoły trakcyjne do lśniącego blasku.

Myjnia mieszcząca się w Szczecinie jest kolejnym obiektem tego typu należącym do PKP Intercity. W maju 2022 roku oddano do użytku myjnię na warszawskiej bocznicy Grochów, następnie w listopadzie 2023 roku – sezonową myjnię w Krakowie, a w marcu 2024 roku – całoroczną myjnię we Wrocławiu. Przewoźnik planuje dalszą rozbudowę sieci myjni – kolejne powstaną w Przemyślu, Lublinie i Gdyni. Budowa obiektów w Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu stanowi element unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, a myjnie w Warszawie i Przemyślu są częścią projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Oba te projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Myjnia, która niedawno rozpoczęła swoją działalność, jest częścią szerszego projektu przebudowy bocznicy kolejowej w Szczecinie, stolicy województwa zachodniopomorskiego. W ramach tego projektu przeprowadzono już szereg prac, takich jak budowa hali przeznaczonej do przeglądów taboru kolejowego, budowa dróg i parkingów, kompleksowe prace nad układem torowym z systemem odwodnienia oraz wzniesienie budynku o funkcji biurowo-warsztatowej. Inwestycja ta uwzględnia też system zabezpieczenia przed oblodzeniem, który chroni podwozia pojazdów szynowych przed pokryciem śniegiem i lodem. Całość inwestycji, wartych ponad 86 mln zł netto, ma zostać wykonana do końca 2024 roku.