Nowe odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich – inwestycja w gminach!

Nowe odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich – inwestycja w gminach!

W rejonie Pojezierzy Zachodnich rozpoczęto kolejny etap rozbudowy infrastruktury rowerowej, który tym razem obejmie nowe odcinki tras w gminach Marianowo, Dobrzany, Ińsko oraz Dobra (Szczecińska). Projekt ten, dofinansowany ze środków unijnych, ma na celu rozwój turystyki rowerowej oraz ochronę lokalnego dziedzictwa kulturowego.

Zakres inwestycji i jej detale

Planowane jest utworzenie około 22,4 km nowych ścieżek rowerowych, a na dodatkowych 6 km zostanie wprowadzone nowe oznakowanie. Kluczowe fragmenty projektu to trasy Marianowo – Mosina oraz Mosina – Ińsko. Oznakowanie będzie również wdrożone w gminie Ińsko oraz na odcinku prowadzącym do granicy państwa w Dobrej.

Zabytkowa kolej wąskotorowa

Trasa Marianowo – Mosina prowadzi po dawnym szlaku kolei wąskotorowej Stargard – Stara Dąbrowa – Trąbki – Kozy Pomorskie, który znajduje się w rejestrze zabytków od 2002 roku. W ramach nowego projektu, niektóre elementy tej historycznej linii zostaną zachowane i wyeksponowane, w tym fragmenty torowiska z metrowym rozstawem szyn. Tablice informacyjne pojawią się w miejscach dawnych przystanków, przypominając o historii tego miejsca.

Nowa infrastruktura mostowa

Miejsce starego mostu na rzece Dołżnicy, który nie spełniał już swojej funkcji, zajmie nowoczesna kładka rowerowa. Nowa konstrukcja o szerokości 3,5 metra zostanie oparta na istniejących betonowych przyczółkach, a jej pomost będzie wykonany z trwałych desek kompozytowych. To rozwiązanie zapewni bezpieczne przejście zarówno dla rowerzystów, jak i pieszych.

Zrównoważone wykorzystanie materiałów

Zdemontowane elementy dawnej kolei nie zostaną zmarnowane. Trafią one do Towarzystwa Stargardzkiej Kolei Dojazdowej, które planuje ich ponowne wykorzystanie na trasie Stargard – Małkocin w przyszłości.

Techniczne aspekty nowej ścieżki rowerowej

Nowe ścieżki rowerowe będą pokryte nawierzchnią bitumiczną o szerokości 2,5 metra, z poszerzeniami do 3 metrów w miejscach skrzyżowań. Na niektórych fragmentach trasy dopuszczony będzie ruch samochodowy, co ułatwi mieszkańcom dostęp do swoich posesji.

Przez urokliwe zakątki Ińskiego Parku Krajobrazowego

Druga część inwestycji przebiega przez malownicze tereny Ińskiego Parku Krajobrazowego. W miejscowości Kozy, na nasypie kolejowym, zainstalowany zostanie licznik rowerzystów, co umożliwi monitorowanie ruchu i ocenę popularności trasy.

Plan realizacji i harmonogram

Koszt całego przedsięwzięcia wynosi ponad 22 miliony złotych brutto, a jego realizacja została powierzona konsorcjum firm TERLAN z Poznania oraz STANLED ze Stargardu. Zgodnie z zawartą umową, wszystkie prace mają zakończyć się w ciągu 400 dni, co oznacza, że nowa infrastruktura będzie gotowa przed sezonem wakacyjnym przyszłego roku.

Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie