Głośne echa decyzji PKP PLK o inwestycji w remont linii kolejowej Świnoujście-Szczecin-Wrocław

W ostatnich miesiącach zrodziła się doniosła wiadomość inwestycyjna, która odnosi się do naszej części kraju, między innymi. Dwa przetargi na odnowienie linii kolejowej łączącej Świnoujście, Szczecin i Wrocław zostały oficjalnie ogłoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Z Krajowego Planu Odbudowy, Polska zarezerwowała na ten cel prawie pół miliarda złotych.
Planowane przedsięwzięcie jest ogromne i obejmuje rewizję oraz naprawę prawie 250 kilometrów trasy kolejowej. Linia ta, numer 273, jest potocznie nazywana „Nadodrzanką”, ponieważ przebiega wzdłuż rzeki Odra, kilkakrotnie ją przekraczając. Trasa ta rozciąga się na obszarze trzech województw: dolnośląskiego, lubuskiego oraz zachodniopomorskiego. Termin „rozciąga się” nie został tu użyty bezpodstawnie. Po zakończeniu planowanych prac, pociągi będą mogły poruszać się na tej trasie z prędkością większą o 80 km/h niż obecnie.
Obecnie, głównie ze względu na zły stan torów i występowanie tzw. wąskich gardeł, pociągi mogą osiągać tutaj prędkość maksymalną 60 km/h. Po zakończeniu prac, odczuwalna zmiana będzie polegać na tym, że prędkość ta wzrośnie do 140 km/h.