Debata o systemie oświaty w Polsce – nuda i lęk dominują w szkołach
Polska szkoła cierpi na „NiL” – nudę i lęk, zgodnie z opinią ekspertów z dziedziny edukacji, którzy w Szczecinie podjęli dyskusję na temat aktualnej sytuacji w polskim systemie oświaty. Profesor Bogdan Śliwerski z Uniwersytetu Łódzkiego zauważył, że tradycyjny model klasowo-lekcyjny powoli przestaje być na czasie, co może prowadzić do różnorodnych problemów wychowawczych.
Zdaniem tego doświadczonego naukowca, nauczanie w jednolitych grupach wiekowych, w zamkniętej przestrzeni klasy, nie sprzyja indywidualizacji procesu nauczania. To właśnie brak personalizacji może prowadzić do problemów takich jak agresja czy brak zdolności koncentracji u uczniów – zauważa profesor Śliwerski.
Kolejną osobą, która podzieliła swoje spostrzeżenia podczas debaty, była profesor Barbara Kromolicka z Uniwersytetu Szczecińskiego. Wskazała ona na istotne znaczenie zadań domowych dla procesu edukacyjnego. Uważa ona, że zadania te są niezbędne dla uczenia się samodyscypliny i organizacji pracy, jednak podkreśla też, że powinny być one odpowiednio dobrane. Przepisywanie materiału bez zrozumienia go nie ma sensu – mówi Kromolicka.
Omawiana debata była częścią obchodów 40-lecia powstania Uniwersytetu Szczecińskiego, jednego z najważniejszych ośrodków naukowych w regionie.