Autobusy na wodór mogą pojawić się na szczecińskich ulicach najwcześniej w 2030 roku
Jak wynika z informacji podanych przez szczeciński urząd miasta, pierwsze autobusy napędzane wodorem zaczną kursować po Szczecinie nie wcześniej niż za sześć lat. W chwili obecnej komunikację miejską obsługują pojazdy elektryczne i hybrydowe. Wiceprezydent Szczecina, Michał Przepiera, zauważa jednak, że te ostatnie mają ograniczony zasięg, który nie stanowi problemu dla autobusów wodorowych. Pierwsze takie pojazdy mogą pojawić się na szczecińskich drogach w roku 2030, co jest rezultatem działań w ramach polskiej oraz unijnej polityki dążącej do zredukowania emisji spalin.
Przepiera podkreśla, że określone plany wprowadzenia autobusów na wodór wynikają przede wszystkim z dokumentów polskich i unijnych. – Musimy mieć na uwadze, że istnieją konkretne dokumenty związane z Unią Europejską i niedawno przyjęte przez Sejm polskie regulacje, które określają konkretny termin. Mówimy tutaj o latach 2030-2035 – wyjaśnia wiceprezydent Szczecina.
Wiceprezydent przekonuje, że sześć lat to nie tak długi czas, jak mogłoby się wydawać. – Kiedy decydujemy się na zakup nowego autobusu, produkcja tego pojazdu trwa blisko rok. Dodając do tego czas potrzebny na przeprowadzenie przetargu, cały proces może potrwać nawet pół roku dłużej. W związku z tym perspektywa 3-4 letnia przy zakupie nowych pojazdów komunikacji miejskiej jest już realna – podkreśla Przepiera.
Michał Przepiera wskazał również, że pomocne przy finansowaniu zakupu nowych autobusów mogą okazać się środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.