Obcy element przyczyną wykolejenia tramwaju na Parkowej
W wyniku analizy incydentu z tramwajem w Szczecinie, który miał miejsce 27 listopada 2025 roku, ustalono, że przyczyną wykolejenia mogło być ciało obce w szczelinie szyny. Raport przygotowany przez Tramwaje Szczecińskie szczegółowo opisuje okoliczności tego zdarzenia.
Przyczyny Wykolejenia
Eksperci zbadali różne czynniki, które mogły mieć wpływ na wykolejenie tramwaju Tatra KT4Dt. Uwzględniono między innymi prędkość pojazdu, sposób prowadzenia przez motorniczego oraz stan techniczny torowiska. Analiza wykazała, że tramwaj w momencie wypadku poruszał się z prędkością 29 km/h, co było zgodne z zaleceniami.
Przebieg Zdarzenia
Do incydentu doszło, gdy tramwaj wchodził w zakręt z ul. Dubois na ul. Parkową. Pomimo poprawnych parametrów jazdy, pierwszy wózek napędowy opuścił torowisko. Motorniczy, jak wynika z zapisów, nie przyspieszał ani nie hamował przed wykolejeniem, a hamowanie rozpoczął dopiero po opuszczeniu torów przez wózek.
Analiza Stanu Technicznego
Stan zestawów kołowych tramwaju został oceniony jako odpowiedni. Dodatkowo, pomiary geometrii torowiska wykazały, że nie miało ono wpływu na przebieg trasy tramwaju. Na wspomnianym łuku nie obowiązywały żadne ograniczenia prędkości, poza tymczasowym wprowadzonym po incydencie, aby usunąć uszkodzenia szyny spowodowane przez wykolejenie.
Główna Hipoteza
Raport stwierdza, że najbardziej prawdopodobną przyczyną incydentu było ciało obce znajdujące się w szczelinie pomiędzy głową a kierownicą prawej szyny. To mogło sprawić, że tramwaj niespodziewanie opuścił torowisko.
Podsumowując, mimo że stan techniczny tramwaju i torowiska nie budził zastrzeżeń, to nieprzewidziany element w szczelinie szyny mógł znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo przejazdu. Zdarzenie to podkreśla potrzebę regularnego monitorowania torowisk pod kątem obecności niepożądanych obiektów.
Źródło: Urząd Miasta Szczecin
