Nowa droga rowerowa połączy Redlino z Białogardem!

Nowa droga rowerowa połączy Redlino z Białogardem!

W regionie pomorskim rusza budowa nowego odcinka ścieżki rowerowej, który połączy Redlino z Białogardem. To część większego przedsięwzięcia, jakim jest rozwój Starego Kolejowego Szlaku. Inwestycja ta jest kluczowym elementem w tworzeniu Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, mającej na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.

Strategiczne znaczenie Starego Kolejowego Szlaku

Stary Kolejowy Szlak to jedna z czterech głównych tras rowerowych rozwijanych na Pomorzu Zachodnim. Rozpoczyna się na Wybrzeżu Koszalińskim, skąd biegnie dwiema odnogami z Mielna i Kołobrzegu, aby w Białogardzie połączyć się w jedną ścieżkę prowadzącą do Wałcza. Po ukończeniu, trasa będzie miała długość 190 km, łącząc Bałtyk z Pojezierzem Wałeckim.

Nowa infrastruktura rowerowa

Planowane jest stworzenie nowej ścieżki rowerowej o długości 4,8 km, która połączy Redlino z Białogardem. Przebiegać będzie między skrzyżowaniem dróg wojewódzkich 163 i 112 a ul. Olimpijską. W miastach Redlino i Białogard ścieżka przekształci się w ciąg pieszo-rowerowy, a projekt obejmuje również modernizację przepustów.

Oznakowanie i modernizacja istniejących tras

Projekt przewiduje również oznakowanie i częściową przebudowę istniejącej trasy rowerowej między Bezprawiem a Karlinem. Na długości 30,8 km trasa ta przebiega głównie po wydzielonej drodze rowerowej lub po starych nasypach kolejowych, co zapewnia komfort jazdy.

Harmonogram i koszty budowy

Budowa nowych odcinków, realizowana przez firmę ONDE S.A., ma zakończyć się w ciągu 260 dni od podpisania umowy. Szacowany koszt inwestycji wynosi 10,63 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na przełom października i listopada bieżącego roku.

Postępy w innych etapach projektu

W czerwcu zakończone zostaną prace nad odcinkami etapu III, obejmującymi gminy Białogard, Będzino, Świeszyno i Mielno. Nowe drogi rowerowe powstają między Karlinem a DK6 oraz Żeleźnem a Wronim Gniazdem.

Wykorzystanie dawnych nasypów kolejowych

Stary Kolejowy Szlak jest projektowany tak, aby maksymalnie wykorzystać dawne nasypy kolejowe. To rozwiązanie nie tylko niweluje nierówności terenu, ale także pozwala na stworzenie wygodnych tras rowerowych. Przykładem jest odcinek między Białogardem a Wardyniem Górnym, który prowadzi lokalnymi drogami o małym natężeniu ruchu.

Przyszłe plany rozwoju trasy

Planowane są przetargi na realizację kolejnych etapów budowy, obejmujących odcinki Złocieniec – Wałcz oraz Świdwin – Wardyń Górny. Mimo trudności związanych z przetargami, planowane jest kontynuowanie prac budowlanych i oznakowanie nowych odcinków.

Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej

Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku będą realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych, co przyspieszy rozwój infrastruktury rowerowej w regionie i zwiększy jego atrakcyjność dla turystów.

Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie