Nowe rowerowe szlaki w Zachodniopomorskiem: Budowa rusza już w tym roku!

Nowe rowerowe szlaki w Zachodniopomorskiem: Budowa rusza już w tym roku!

Miłośników rowerowych wypraw z naszego regionu czekają wkrótce nowe możliwości. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wystartował z kolejnym dużym projektem tras rowerowych, który połączy Gryfino z Trzcińskiem-Zdrojem. To ważna część szerszego planu, który ma promować aktywny wypoczynek i wydobyć z naszych okolic to, co w nich najcenniejsze – udostępniając mieszkańcom i turystom kolejne malownicze szlaki.

Gryfino – Trzcińsko-Zdrój: Start prac nad nową trasą

Ogłoszony właśnie przetarg obejmuje pierwszy etap budowy rowerowego łącznika między Gryfinem a Trzcińskiem-Zdrojem. To inwestycja długo oczekiwana przez lokalną społeczność, realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Projekt ma nie tylko zwiększyć atrakcyjność regionu, ale też poprawić codzienną wygodę mieszkańców korzystających z roweru jako środka transportu.

Szlak wzdłuż granicy: Trasa Zielonego Pogranicza

Planowana ścieżka stanie się fragmentem tzw. Trasy Zielonego Pogranicza – rowerowego szlaku biegnącego tuż przy polsko-niemieckiej granicy. Innowacją jest wykorzystanie dawnych nasypów kolejowych, które zyskują nowe życie jako trasy rowerowe. Stare słupy telegraficzne czy ślady peronów będą tu świadkami historii, a zarazem elementami uatrakcyjniającymi trasę dla wszystkich, którzy lubią podróże z nutą nostalgii.

Jak powstaje rowerowa mapa regionu?

Tworzenie sieci rowerowej to nie tylko budowa pojedynczego odcinka, ale precyzyjna koordynacja wielu mniejszych inwestycji. Docelowa długość planowanego szlaku przekroczy 100 km. Tak szeroki projekt oznacza współpracę kilku gmin i dopasowanie przebiegu ścieżek do lokalnych uwarunkowań – zarówno przyrody, jak i dziedzictwa historycznego regionu, czego efektem jest wyjątkowa trasa łącząca krajobrazy z zabytkami.

Szczegóły inwestycji i harmonogram

Rozpoczynająca się realizacja obejmuje trzy nowe odcinki o łącznej długości 11 km oraz oznakowanie 44 km tras już istniejących. Szczególnie istotny jest fragment w Gryfinie biegnący wzdłuż ul. Armii Krajowej – to tu rowerzyści pojadą szeroką, komfortową ścieżką o nawierzchni bitumicznej, szeroką na 2,5 metra. Prace rozpoczną się od oczyszczenia terenu i rozbiórek dawnych kolejowych ramp czy peronów na trasach Szczawno–Chwarstnica–Borzym i Mały Borzym–granica gminy Banie. Pozwoli to przygotować grunt pod nową infrastrukturę.

Bezpieczeństwo i ochrona środowiska

Budowa rowerowych ścieżek w naszym regionie to także troska o bezpieczeństwo – na trasach pojawią się słupki uniemożliwiające wjazd pojazdów mechanicznych. Prace obejmą usunięcie drzew i krzewów z nasypów oraz zabezpieczenie skarp przed erozją, a także wymianę starego tłucznia kolejowego na stabilną podbudowę dla rowerowej nawierzchni. Dodatkowo zadbano, by wszystkie działania były przeprowadzane z poszanowaniem lokalnej przyrody.

Kto i kiedy może ruszyć budować?

Firmy budowlane zainteresowane wykonaniem zadania mają czas na składanie ofert do 7 czerwca. Pula środków przeznaczona na ten etap inwestycji przekracza 6 mln zł. Planowany koniec prac zakładany jest na maj 2018 roku – już niedługo mieszkańcy i turyści będą mogli korzystać z nowoczesnych tras.

Co zyskają mieszkańcy i region?

Rozwój tras rowerowych to z jednej strony poprawa warunków do rekreacji i codziennego przemieszczania się, a z drugiej – impuls do integracji oraz promocji regionu na zewnątrz. Nowa infrastruktura oznacza więcej turystów, nowe pomysły na rodzinne wycieczki i bezpieczniejsze, wygodne połączenia dla wszystkich rowerzystów. To długo wyczekiwana zmiana, która ma szansę pozytywnie wpłynąć na życie zarówno mieszkańców, jak i gości odwiedzających naszą okolicę.

źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie