Szczecin unieważnia przetarg na nowe autobusy – oferty przekroczyły budżet, ale miasto nie rezygnuje z inwestycji!

Przetarg na nowe autobusy dla Szczecina bez rozstrzygnięcia – miasto nie rezygnuje z inwestycji
Autobusy hybrydowe dla mieszkańców: plany i przeszkody
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Klonowica” od kilku miesięcy przygotowywało się do zakupu sześciu niskoemisyjnych autobusów miejskich. Zamówienie obejmowało pojazdy dwuczłonowe typu mild hybrid, które miały wzmocnić flotę i poprawić komfort podróży w mieście. Realizację inwestycji jednak wstrzymano – powodem okazały się zbyt wysokie ceny w ofertach producentów.
Oferty przekroczyły budżet – szczegóły przetargu
Do przetargu stanęły dwa uznane koncerny – Solaris i MAN. Obie firmy złożyły propozycje, które przekroczyły zarezerwowaną na ten cel kwotę – 16 236 000 zł brutto. Solaris chciał za sześć autobusów w podstawowej wersji 19 047 780 zł, z możliwością rozszerzenia zamówienia nawet do 38 milionów złotych, podczas gdy MAN zaproponował 17 785 800 zł, co przy opcji zwiększało koszt do ponad 35 milionów. W związku z przekroczeniem finansów, komisja przetargowa musiała oficjalnie unieważnić postępowanie.
Co dalej z zakupem autobusów?
Według deklaracji Łukasza Kadłubowskiego, zastępcy prezydenta Szczecina, urząd miasta nie zamierza rezygnować z tego projektu. Samorząd chce możliwie szybko wrócić do tematu – nowy przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Czy uda się wówczas uzyskać korzystniejsze warunki? Na to liczą zarówno urzędnicy, jak i pasażerowie.
Czego oczekuje przewoźnik? Najważniejsze cechy nowych autobusów
- Długość pojazdów: od 17,50 do 18,10 metrów
- Przynajmniej 130 miejsc dla pasażerów
- Napęd: sześciocylindrowy diesel z modułem hybrydowym i silnikiem elektrycznym
- Klimatyzacja oraz pełne oświetlenie LED
- Monitoring – minimum dziewięć kamer w każdym pojeździe
- System zliczania pasażerów dla lepszej organizacji kursów
Te wymagania mają zwiększyć wygodę podróżowania i bezpieczeństwo, a także dostarczyć miejskim służbom precyzyjnych danych do planowania rozkładów.
Jak wyłaniano zwycięzcę? Kryteria wyboru
Komisja przetargowa oceniała zgłoszenia nie tylko pod kątem ceny. Największy wpływ miała cena (60%), ale liczyły się też liczba miejsc (10%), długość gwarancji (15%), rodzaj zawieszenia (5%) i zużycie paliwa – nie więcej niż 53 l/100 km (10%). Tak skonstruowana ocena miała zagwarantować, że wybrane autobusy będą oszczędne, komfortowe i trwałe.
Zmiany w komunikacji miejskiej już od października
Zakup nowych autobusów to niejedyna nowość dla pasażerów. Od 1 października Szczecin wprowadza nowe rozkłady jazdy dla tramwajów i autobusów. Najważniejsze zmiany dotyczą kursowania nocnych linii – nowe godziny zaczną obowiązywać z nocy 1 na 2 października. Dodatkowo, w godzinach szczytu tramwaje (z wyjątkiem linii 4) będą odjeżdżać co 12 minut, dając mieszkańcom pięć kursów w ciągu godziny. To odpowiedź miasta na zmieniające się potrzeby podróżnych i aktualne analizy potoków pasażerskich.
Na bieżąco monitorujemy sytuację dotyczącą przetargu – powrót do tematu zakupu nowoczesnych autobusów planowany jest w nadchodzących tygodniach.